Haute couture -Industrija sna Hrana za glavu

Pod frazom haute couture podrazumeva se dozvoljeno prodavanje iluzije po pravilima koja propisuje odeljenje francuskog ministarstva industrije – Chambre Syndicale de la Haute Couture. Iako je vrhunskim umetnicima koji su odabrali baš ovu, elitnu granu mode, dozvoljeno da puste mašti na volju, pravila su drakonski stroga…

Istorija haute couture mode počinje na jednom od najpompeznijih mesta na planeti – u kući grandiozno bleštavog Kralja Sunca, u Versaju. U svojim najboljim danima, francuski dvor bio je mesto na kom se rađao modni diktat, kako onaj vezan za oblačenje, tako i trend u arhitekturi, gastronomiji i manirima. Ipak, ocem haute couture koncepta smatra se jedan Englez, Čarls Frederik Vorts, koji je u svom salonu u Parizu izmišljao najekstravagantnije modele za svoje prebogate mušterije aristokratskog porekla, nudeći im da aktivno učestvuju u biranju materijala, dizajnu i konačnom izgledu kreacije. Od tada do danas, ovaj deo modnog biznisa smatra se vrhunskim prestižom.

Postoje samo tri uslova koja treba da ispunite da biste smeli da uz ime svog brenda dodate magične reči haute couture. Korišćenje ove lozinke za ulaz u krem društvo biće vam omogućeno ako:

  1. dizajnirate modele po narudžbini klijenta uz jednu ili više proba

  2. imate atelje u Parizu u kom radi najmanje 15 stalno zaposlenih

  3. dva puta godišnje predstavite kolekciju na nedelji mode od barem 35 modela

Ako vam se ovo čini jednostavnim, evo nekih podataka koji će vas pokolebati.

Dizajniranje modela počinje razgovorom u kom se kreator upoznaje sa željama klijenta i obično mu pokazuje uzorke materijala (radi se o veoma luksuznim materijalima koji se proizvode u ograničenim serijama). Klijentu se nude prve skice. Razgovoru obično prisustvuje modelar. Po crtežu se pravi kroj – papirna konstrukcija modela, a potom se izrađuje uzorak od jeftinijeg materijala koji izgleda i pada slično originalnom materijalu od kog će kreacija biti izrađena. Klijentima se ponekad ti uzorci dopadnu pa požele da ih zadrže. U velikom broju slučajeva neophodno je više od dve probe. Izrada haute couture modela podrazumeva mnogo ručnog rada, veza, prišivanja bisera ili lepljenja kristala. Kada se kreacija preda klijentu, krojevi i uzorci se uništavaju. A da, da ne zaboravimo, ovakvi modeli koštaju od deset do četrdeset hiljada dolara.

Organizovanje revije visoke mode zahteva minuciozno planiranje, kao i sate i sate rada. Samo da se sastavi spisak sedenja u prvom redu, iskusnom PR-u potrebno je nekoliko sati. O tome koliko je truda i zalaganja potrebno da se naprave modeli nećemo ni da govorimo.

Haute couture kolekcije uglavnom su komercijalno neisplative i velikim modnim kućama služe prvenstveno radi građenja imidža ekskluzivnosti i prikazivanja veoma umetnički shvaćenog trenda. Marketinški stručnjaci ispitivanjem tržišta utvrdili su da svega nekoliko stotina žena na svetu ima dovoljno novca da sebi priušti takve modele, a više od polovine tih srećnica uopšte nije za to zainteresovana. Kompanije kao što je Chanel ili Dior imaju po dvadesetak stalnih klijenata za svoje glamurozne haute couture modele, a pravi novac zarađuje se na linijama svakodnevne garderobe, asesoaru i kozmetici.

Francusko ministarstvo industrije podelilo je članove haute couture sindikata na 11 oficijelnih članova (Adeline André, Anne Valérie Hash, Chanel, Christian Dior, Christian Lacroix, Dominique Sirop, Emanuel Ungaro, Franck Sorbier, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Maurizio Galante), 4 strana člana (Elie Saab, Giorgio Armani,
Maison Martin Margiela, Valentino SpA) i 15 gostujućih članova (Adam Jones, Alexis Mabille, Boudicca, Cathy Pill, Christophe Josse, Felipe Oliveira Baptista, Gustavo Lins, Jean-Paul Knott, Josep Font, Lefranc Ferrant, Marc Le Bihan, Richard René, Stéphane Rolland, Udo Edling, Wu Yong). Postoji još jedna manje laskava kategorija – bivši članovi. To su one kompanije koje su prestale da zadovoljavaju stroga pravila ili su procenile da haute couture kolekcije predstavljaju veliki izdatak (u ovu grupu spadaju neka velika modna imena kao što su Lanvin, Yves Saint Laurent, Nina Ricci, Paco Rabanne).

Po ugledu na linije ekskluzivne odeće, mnoge modne kuće kreiraju i haute couture kolekcije parfema, kozmetike i šminke. To su najčešće luksuzni proizvodi koji se rade u veoma ograničenim serijama i možete ih kupiti samo u najboljim parfimerijama. Parfemi koji spadaju u ovu grupu su idealan izbor za večernje izlaske i posebne prilike u kojim želite da se osećate kao prava diva. Neke kompanije na tržište izbacuju i make-up kolekcije haute couture tipa, jer znaju da se transformacija od devojke iz susedstva do harizmatične zvezde crvenog tepiha, najlakše postiže šminkom za posebno svečane prilike. Naravno, da zablistate u potpunosti najvažniji je samozadovoljni osmeh na vašem licu, kada se pre izlaska iz kuće pogledate u ogledalo.


Proizvodi