Previše odeće ubija modu Hrana za glavu

Posle 40 godina rada u ubitačnom ritmu, tokom kojih je stvarao i nametao trendove, Žan Pol Gotje, francuski kreator koga su zbog smelih kreacija nazvali anfan teribl visoke mode, organizovao je retrospektivnu izložbu najatraktivnijih kreacija koja je obišla svet.

Izložba, pod nazivom Planeta Žan Pol Gotje – sa ulice do zvezda, protutnjala je gradovima kao što su Montreal, Roterdam, London, Dalas, San Frncisko, Stokholm… Trenutno ( od aprila do avgusta 2015. godine ), najčuveniji modeli ovog dizajnera, naslednika Iva Sen Lorana (kao korset koji je rehabilitovao za Madonu pretvorivši ga od komada donjeg rublja u scensku uniformu, simbol ove globalne zvzede), fotografije na kojima su u takvim ekstravagantnim modelima Kajli Minog ili Dita fon Tiz, sa potpisom najprestižnijih fotografa i umetnika kao Vorhol, Lindberg, La Šapel, Avedon, Testino, video snimci sa nezaboravnih revija, ekscentrični komadi visoke mode i decentni primerci pret- a- porte-a, modni detalji… mogu se videti u njegovom gradu, Parizu, u Gran Paleu. I, naravno, na internetu.

2
Izložba je izazvala veliku pažnju u medijima, ali je istinski medijski događaj postalo ono što je avangardni dizajner izjavio povodom te planetarne retrospektive. Žan Pol Gotje kaže da neće više raditi brojne, uobičajene sezonske kolekcije, sem onih koje će nagoveštavati elementarne trendove. Posvetiće se kostimima za teatar, film, balet (i ranije je sarađivao sa Almodovarom, Likom Besonom, Morisom Bežarom ), ne zato što je posle četiri decenije rada prezasićen krpicama, nego zato što je sa tolikim iskustvom došao do zaključka da previše odeće ubija modu, da je frenetični ritam modne industrije ubitačan po nju samu. Gotje je shvatio da je najveći luksuz raditi ono što volite a to u njegovom slučaju nije više hiperprodukcija.
Onima koji dizajnera dobro poznaju ove izjave ne zvuče neočekivano. Kao i većina velikih modnih kreatora i Gotje se obalči sasvim minimalistički: nosi prugaste, žersejske mornarske majice i teget čojane kaputiće, njegov prepoznatljivi lični stil, gotovo uniforma, ne menja se decenijama i najviše podseća na Popajev. Shvatio je da visoka moda ima sve manje mušterija, a ženama poručuje da postoje brendovi, kao Zara, H&M ili Uniqlo, koji nude odličnu a jefitinu odeću. Poruka koja ostaje upamćena glasi da ljudi mogu za relativno malo novca dobro, ukusno da se obuku. Ako to kaže Žan Pol Gotje, u to ne bi trebalo sumnjati.
Dobro je što je kod nas na televizijama odskora počelo ponovo da se govori o dres kodu, o mogućem uvođenju uniformi za školsku decu. Nije dobro što oni na koje se ljudi ugledaju, a to su voditeljke informativnih programa, pa i one koje vode razgovore o ukusu, ne liče na koleginice sa velikih svetskih televizija koje slede Gotjeove preporuke o jednostavnosti i meri. Zaostalost nekog društva meri se i izgledom javnih ličnosti. Ako su televizijske prezenterke odevene kao ličnosti sa estrade, ako nose prekratke suknje, ogromne štikle i dekoltee u jutarnjim, prepodnevnim i poslepodnevnim satima, ako trepću veštačkim trepavicama, kao da su pošle u večernji provod, to je loše svedočanstvo o menadžmentu date televizije, o nepostojanju kostimografa (stilista) ili o njihovoj nekompetenciji. Rečju, to su loši uzori, koji šire neukus.
Primer Žan Pol Gotjea podsticajn je za razmišljanje na ovu temu, zar ne?
prof. dr Neda Todorović

Francuzi su slavni po svom prepoznatljivom, besprekornom stilu. Jednostavne odevne kombinacije često su upotpunjene crvenim karminom ili istaknutim trepavicama. Mi preporučujemo francuske brendove Bourjois i Guerlain.


Proizvodi